Hantera stressen!

Jag mycket stressad som person. Ibland mer, ibland mindre.
Jag har ingen aning varför men jag har lätt att stressa upp mig (för minsta lilla grejj). Men jag försöker verkligen göra något åt det så jag har samlat några jätte bra tips som jag ska bli MYCKET bättre på att följa;


(en jätte avslappnad maary)

Stress är mycket MYCKET negativt för hälsan och därför är det bäst att göra något åt det;
  • Gör en lista på vad som stressar dig. Är det skolan/jobbet? Är de vännerna eller en speciell situation? När du skriver ner problemet ser du genast det svart på vitt (och kan då göra något åt det)
  • Olika avslappningstekniker hjälper alltid. (yoga, meditation, vila)
  • Ta en time-out Läs en bok, lyssna på musik som du tycker om eller något annat som gör att du slappnar av lite
  • Försök att äta på regelbunda tider och var försiktig med alkohol och för mycket tung och energirik mat.
  • Motionera regelbundet. Cykelturer, promenader eller simturer – detta får dig på bättre humör och gör det lättare för dig att handskas med olika situationer i vardagen.
  • Sluta försök att göra mer än en sak åt gången. Prioritera dina uppgifter efter vad som är viktigast och försök att planera in dem, istället för att göra allt i sista stund. (även om jag vet att det är svårt så känner man sig såååå mycket bättre efter!)
  • Ta ett djupt andetag. Andas sakta ut genom munnen och upprepa detta tio gånger. Detta hjälper verkligen och du lugnar genast ner dig.

1 kommentar
Jossan

Fan vad söt du är, Maria! :D Gillar verkligen den där bilden